Je laatste bezoek was op Het is nu do 23 mei, 2019 0:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 16 maal blauw-blauw
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2008 0:13 

Hallo mede modelbouw vrienden,

Gek als ik ben op lijstjes, heb ik eens geïnventariseerd, hoeveel verschillende hulpdiensten er in Nederland rijden met "optische en/of acoustische signalen" zoals dat zo mooi heet.
Ik heb hierbij gepoogd te kijken, met de ogen waarmee we (ik?) zelf in het buitenland kijken.
Een buitenlandse collega van ons zou kunnen denken: hè, welke hulpdienst komt daar nou weer voorbij?"
(net zoals in b.v. Italië al minstens 5 verschillende politiediensten rijden)

Ik kwam tot minstens 16 diensten, wat voor ons misschien weer een mooie uiitdaging is, voor een niet alledaags model. Dit lijstje is ws. verre van compleet dus wie vult er aan?

1 brandweer
2 ambulance
3 politie
4 Kon.Marechaussee
5 reddingsbrigades
6 RIVM (meetwagen) ==> huidig project van mij
7 havendienst Rotterdam
8 DCMR
9 EOC
10 NS (prorail)
11 rode kruis (witte voertuigen)
12 rijkswaterstaat (alleen vaartuigen)
13 douane (alleen vaartuigen) Jeroen V., weet jij waarom de voertuigen niet?
14 special interventions van de marine (Ford Transit, ook een huidig project)
15 justitieële inrichtingen (v.m. parketpolitie)
16 diverse huisartsenposten

Dan heb ik alle legergroene hulpdiensten maar bij de 1e 3 reguliere diensten ingedeeld, maar te denken valt nog aan BB en KMC.

Misschien denken jullie:'" fijn, hartelijk dank voor deze nutteloze informatie" )-p , maar misschien kunnen jullie er wat mee! Ik zelf ben erg van de militaire hulpdiensten, en zie deze eigenlijk weinig terug op het forum.

p.s. Wie helpt bij het plaatsen van foto's op het forum? Ik wil wel wat plaatjes van mijn 1:160 spul tonen, maar krijg dit niet voor elkaar, en ook de help-knop helpt mij niet verder....

Nou,tot zo ver maar weer. Ben benieuwd naar reacties.

Groet,
Steven.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 16 maal blauw-blauw
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2008 14:01 

17 Bloedbank (Stichting Sanquin Bloedvoorziening)

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2008 19:05 

De medilance (blauwe mercedes vito busjes)

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2008 22:09 

Medilance ken ik niet. Zijn daar foto's van? of een link?
Van de bloedbank ben ik zelf sinds 1984 al een maandelijkse bezoeker, maar rijden die ook met blauw?
Ik geloof je hoor, als het zo is, maar ook hier: zijn er foto's?

Steven

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2008 22:23 

kleine aanvulling. Medilance net even ge-google-ed, en ik ken deze dienst/firma inderdaad niet, Was volkomen nieuw voor mij. Loeki zou zeggen : Asjemenou?
Zie op de site alleen geen blauwe Vito's maar een witte Chrysler Voyager met striping, ook interessant hoor!

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2008 6:55 

Van de bloedbanken in Nederland is uitsluitend de Sanquin Bloedbank regio Zuid West (gevestigd bij het Albert Schweitzerziekenhuis in Dordrecht) bevoegd om in bepaalde gevallen met optische en geluidssignalen te rijden. Deze bloedbank staat ook als zodanig benoemd in het Besluit Optische en Geluidssignalen. Rijden sinds jaar en dag met VW Transporters.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2008 12:14 

Er rijd hier in het westland een blauwe mercedes-benz vito met een blauw zwaailampen met de tekst medilance. En heeft geen striping, de ramen zijn donker gemaakt. Als ik hem zie zal ik een foto maken maar heb hem de laatste weken niet meer gezien. Weet ook niet presies wat het voertuig doet.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2008 13:10 

Volgens mij zijn er voor donor orgaan transport ook speciale voertuigen, met blauw????

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2008 13:14 

Bij ons in het gebied hebben we een haakarm voertuig van de gemeente Aalburg. deze is geel gespoten met een dubbele licht installatie. lichtbalk en gril flitsers in zowel orange als blauw. )-p

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2008 14:04 

R Bles schreef:
Volgens mij zijn er voor donor orgaan transport ook speciale voertuigen, met blauw????

Er zijn in Groningen en Maastricht taxibedrijven die door Eurotransplant worden ingehuurd voor orgaanvervoer. Dan worden de taxi's (witte) uitgerust met blauwe kleefpitten en magneetplaten met de Star of Life en TRANSPLANTATIETEAM erop. Voor West-Nederland rijdt sinds een jaartje het Witte Kruis b.v. uit Den Haag voor Eurotransplant, met gele Mercedessen E-klasse combi voorzien van een blauwe draailamp linksachter en SOVAM-striping.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2008 18:39 

5 reddingsbrigades ==> worden volgens mij (kan het even niet vinden) in het besluit genoemd en maken vaak egbruik van andere diensten om hun ontheffing te gebruiken zoals de brandweer in Den Haag.
13 douane (alleen vaartuigen) Jeroen V., weet jij waarom de voertuigen niet? ==> geen idee, maar volgens mij hebben zij geen taak waar blauw-blauw voor nodig is. Wordt wel veel met ondermeer de FIOD en politie-afdelingen samen gewerkt en als het nodig is wordt er gewoon met politievoertuigen gereden (uit zeer betrouwbare directe bron)
15 justitieële inrichtingen (v.m. parketpolitie) ==> ondermeer parket politie. Er is ook een dienst interventies van het gevangeniswezen die met blauwe VW T4 en VW T5 rijden en dienst doen als een soort gevangenis ME
16 diverse huisartsenposten ==> vaak ingehuurde wagens van taxibedrijven, daardoor zie je ook afwijkende voertuigen. In het Haagsche reed een tijd een aantal Zafira's en Astra's van de SMASH met blau-blauw in het rood met eigen striping. Nu zijn deze wagens gestript volgende landelijke richtlijnen, maar nog steeds van de SMASH.

Voorheen reed ook een aantal wagens van de KNRM met blauw-blauw. Maar ze worden niet genoemd in het besluit en dus zijn de blauwe lampen verdwenen.
Vergeet niet dat onrechtmatig en onbeveogdgebruik gebruik van blauwe lampen vervelende gevolgen kan hebben voor de bestuurder. In het Rotterdamse reed de Haven Beveiliogingsdienst jaren met rood-blauwe lichtbalken. Uit eigen ervaring weet ik dat we er alles aan deden om ze te pakken als deze balken op de openbare weg werden gebruikt.

Die bewuste bloedbank zie ik regelmatig met blauw-blauw rijden over de rijksweg A13.

interessant om te lezen: http://www.minbzk.nl/contents/pages/865 ... nbwerk.pdf
en: http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessi ... script=yes

en uit de regeling een opsomming van degene die blauw-blauw mogen voeren:
Artikel 1
1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voorzover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet
a. in geval van hulpverlening bij rampen, ernstige ongevallen en bijzondere gebeurtenissen of
b. ter bestrijding of ter voorkoming van (dreigende) ongevallen en rampen.
2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:

algemeen
a. het Rode Kruis Korps van het Nederlandse Rode Kruis;
b. de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, voorzover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste dienstvoertuigen die aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool, alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de eerstelijns spoedeisende hulpverlening, voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool;
c. de Stichting Rode Kruis Bloedbank ’Zuid-West Nederland’ voor een spoedtransport van bloed of bloedprodukten in voor de overige weggebruikers herkenbare dienstauto’s.
d. de afdeling Ongevallenbestrijding van N.S. Beveiligingsservices;
e. de Eenheid Crisisbeheersing van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ten behoeve van het gebruik van met autotelefoon of mobilofoon uitgeruste auto’s;
f. het Wapen der Koninklijke Marechaussee, alsmede andere door de Minister van Defensie aangewezen

bijstandseenheden;
f1. de Stafafdeling Beveiliging, Bewaking & Vervoer van de Arrondissementale Stafdienst Amsterdam;

kernfysische rampen en ongevallen
g. het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu;
h. het Inspectoraat-Generaal VROM; ten behoeve van het gebruik van een kernfysische meetauto of met autotelefoon of mobilofoon uitgeruste auto’s door ambtenaren die door de betrokken minister zijn aangewezen;

spoorwegongevallen
i. de afdeling Spoorwegpolitie van de N.V. Nederlandse Spoorwegen;

ontploffingsgevaarlijke en andere gevaarlijke (chemische) stoffen
j. de Technische Milieudienst Drechtsteden (TMD);
k. de DCRM Milieudienst Rijnmond;
l. de divisie Rotterdam Port Authority van Havenbedrijf Rotterdam N.V.;
ten behoeve van het gebruik van uitrukwagens; en
m. de Explosieven Opruimings Diensten van het Ministerie van Defensie;

vervoer gedetineerden en calamiteiten in penitentiaire inrichtingen
n. de door de Minister van Justitie aangewezen functionarissen van de Landelijke Vervoersdienst Justitie of de Landelijke Bijzondere Bijstandsver-lening van de Dienst Justitiële Inrichtingen.

Vervoer transplantatieorganen en transplantatieteams
o. het door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen orgaancentrum, bedoeld in artikel 24 van de Wet op de orgaandonatie, ten behoeve van het spoedeisende vervoer van transplantatieorganen en het spoedeisende vervoer van transplantatieteams, voor zover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste en duidelijk herkenbare voertuigen die tenminste aan beide zijden zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool.

Jeroen

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2008 20:52 

Bedankt allemaal voor de info.
Het is niet de bedoeling dat ik al deze voertuigen ga maken, maar het kan eens een andere kijk (kleur) op onze hobby geven dan rood, geel en wit.

p.s. Jeroen, dank voor je hele wetboek-uittreksel. Kan het alleen iets gedateerd zijn? Er wordt nl. o.a. nog over spoorwegpolitie gesproken.
Douane heeft uiteraard geen spoed taak, maar de voertuigen zijn wel als zodanig van striping voorzien.
En om weer even dat zelfde Italië aan te halen, waarom de Guarda di Finanza daar dan wel met blauw?
(rare jongens, die Romeinen!)

Speelt voor sommige diensten ook niet mee, dat voor voertuigen met blauw-blauw geen wegenbelasting hoeft te worden betaald? :cheesygrin:

Wordt vervolgd

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2008 21:06 

Deze tekst komt van de site van BZK en is volgens deze site de meest recente. Overigens is de spopo al sinds de reorganisatie van de politie onderdeel van het KLPD en dat was voordat deze richtlijn werd aangepast. Ik begrijp dan ook niet waarom de Spopo apart wordt genoemd.
In yet buitenland zijn meer diensten die je hier niet zou verwachten voorzien van blauw-blauw: openbaarsvervoersbedrijven, GEB-bedrijven en ga zo maar door. Ik weet dat een groot Nederlands openbraar vervoersbedrijf ook bezig is om blauw-blauw te krijgen vanwege hun taak bij bus en tram ongevallen.

groetjes
Jeroen

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 aug, 2008 0:00 

De H.T.M. misschien? Of is dat wishfull thinking? */*
Of toch die openbaar vervoerder met die dubbel "X" in de naam?

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 aug, 2008 15:39 

http://www.mediacalteam.nl
die hebben medilance's, deze voertuigen voeren blauw licht en geluid.
voertuigen zijn bedoelt voor evenementen en hebben daar de de ehbo functie.
bij hoge uitzonderingen mogen ze op de openbare weg licht en geluid voeren , als er bijvoorbeeld geen ambu
even beschikbaar is en ook alleen maar met toestemming van de meldkamer.
ze kunnen bij spoed ook de ambulances te gemoed rijden.
Deze dienst heeft ook een aantal 4wd voertuigen in hun programma, voor evenementen als autocros, auto rally zodat ze op elk terrein inzetbaar zijn.
Dit is wat ik er zo beetje over weet want ben lid van autocros club waar we met hun samenwerken.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur