Je laatste bezoek was op Het is nu wo 24 jul, 2019 4:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stadtwerke München
BerichtGeplaatst: za 17 maart, 2012 21:35 

Hallo, eindelijk heb ik weer eens wat modellen klaar kunnen maken. Hier is een Mercedes-Benz Sprinter van de Stadtwerke München (SWM). Dit soort wagens rijdt hier met blauwlicht, dus dat zijn voor mij interessante voorbeelden. Is weer eens wat anders dan een politie- of brandweerwagen.
Hier is een foto van het origineel:

Afbeelding

En dit is mijn model:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hiervoor een Wiking model als basis gebruikt. Alle decals heb ik zelf gemaakt; met een witte ondergrond is dat gelukkig nog goed te doen. Het maken van de decals was het meeste werk. De oranje knipperlichtjes achterop komen uit een setje van Busch. Eigenlijk had ik mijn model achter dubbelluchtsbanden moeten geven, maar die extra stootrand rond de wielkassen was me dan toch iets te moeilijk om na te maken. (En ik was bang dat ik mijn model zou verpesten, dus heb ik hem maar zo gelaten.)

Het volgende project wordt een VW Cady van de SWM.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Stadtwerke München
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2012 21:56 

Heb er nog een betere blauwlichtbalk opgezet en de juiste nummerborden...
Het moet er toch perfect uitzien, nietwaar!

Afbeelding

Met de VW Caddy ben ik nog bezig. De decals zijn al klaar, maar moeten er nog op.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 19:18 

Dit is een Mercedes-Benz Vito van de Stadtwerke München. Het is alweer enige jaren geleden dat deze in München rond reed. De nieuwe wagens zijn VW T5 busjes in het zilver. Daar is een model van van Rietze.
Deze Vito is een Herpa-model dat ik wit gespoten heb. Decals heb ik zelf gemaakt. Dit soort wagens werd/wordt gebruikt als er ongevallen zijn met het openbaar vervoer.

Afbeelding

Afbeelding

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 mei, 2012 21:42 
Site Admin
Site Admin

Wat een leuke voertuigen Frits. 't Is inderdaad weer eens wat anders dan brandweer of politie. Ik heb wel in de gaten dat de SWM van alle markten thuis is gezien de functie van de Sprinter en de Vito. Waarom rijden zij eigenlijk met een blauwe lichtbalk?
Overigens: Heb je nog overwogen om de sprinter te voorzien van dubbellucht achter. Dan ziet ' ie er helemaal 'dik' uit!!!

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 0:02 

Bedankt Richard.
Bepaalde wagens van de SWM rijden met blauwlicht omdat het hulpverleningsvoertuigen zijn die voor noodgevallen ingezet kunnen worden. Dat zijn dan ongelukken waar stroom, water of gas bij betrokken zijn.
Voor het openbaar vervoer is er een eigen organisatie binnen de SWM en dat is de MVG (Münchner Verkehrsgesellschaft) - voorheen waren dat de SWM-Verkehrsbetriebe (zoals die Vito op de foto). De MVG heeft een heleboel interessante voertuigen met blauwlicht, zoals een hoogwerker en diverse wagens voor bovenleidingen van de tram. Ik zal daar hier wel eens een paar foto's van laten zien.

Hier is alvast een link naar een hele berg foto's van SWM voertuigen met blauwlicht:

http://bos-fahrzeuge.info/einsatzfahrzeuge/suche/swm

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 13:58 

Hier zijn een paar foto's van SWM/MVG voertuigen uit mijn verzameling.
Deze was met toeters en bellen onderweg naar een losgetrokken bovenleiding van de tram:

Afbeelding

Deze wagen is inmiddels vervangen door deze MB Axor:

Afbeelding

Afbeelding

Omdat deze wagen ook op de rails kan rijden, heeft hij aan de voorkant naast de transparente (blauwe) flitsers ook rode signalering in zijn grill.

En dit is een hoogwerker met blauwe pitten. Apart hè? Van Herpa heb ik een model dat hier erg op lijkt, alleen met oranje zwaailichten. Die heb ik natuurlijk al vervangen door blauwe. De nodige decals heb ik op zich ook gereed, maar ik moet ze nog ergens laten printen, want mijn printertje kan geen wit, dus lichtblauwe tekst op een doorzichtige decal en dan op een oranje model: dat wordt dus niks...

Afbeelding

En hier nog een Atego voor de bovenleidingen, met een blauw zwaailicht rechts op het dak en blauwe flitsers aan de voorkant.

Afbeelding

Heeft iemand al eens zo'n soort voertuig nagebouwd in 1/87? Daar is dus echt helemaal niks standaard aan behalve de voorkant van de cabine, dus dat lijkt me een erg moeilijk project. Toch staat dat op mijn lijstje van projecten die ooit nog eens gedaan moeten worden...

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 mei, 2012 14:48 

Hier is nog een link naar een kort promotiefilmpje van de SWM M-Sicherheitsservice dat begint met een VW T5 met blauwlicht.

http://www.swm.de/privatkunden/kundense ... rvice.html

Vanaf 02:10 is in het filmpje een oranje MB Atego met blauwlicht te zien. Deze wagen rijdt altijd met een aanhanger met graafmachine rond om snel leidingen bloot te kunnen leggen. Dat is ook een wagen die ik nog eens na wil bouwen in 1/87...

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 mei, 2012 0:04 

Harry, hol mal schon den Wagen.......
München heeft dus meer mooie dingen voortgebracht dan enkel de ouwe Stefan Derrick !!
Prachtige voertuigen inderdaad, en ook zeker moeilijk om na te bouwen. De HTM heeft/had (?) ze ook, alleen uiteraard zonder blauw. Is eigenlijk niet eens zo'n gekke gedachte. Stroom (bovenleiding) gas en water kunnen een bedreiging vormen en zijn de Duitse parate hulpdiensten zoveel trager als de onze??
Denk het niet, plus dat naar een prullenbakbrandje sowieso al een complete Löschzug uitrukt.
Zou het dus voor Nederland ook een toegevoegde waarde vinden, maar dat zal wel weer niet mogen !!
Of is het "whishfull thinking"voor de modelbouwer? (stiekum ook wel een beetje)
Frits, succes met de evt. bouw van deze oranje exoten !

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 mei, 2012 22:00 

Bedankt voor je reactie Steven! Ja, voor ons als modelbouwers zou het natuurlijk wel leuk wezen als zulk soort wagens in Nederland ook met blauwlicht zouden mogen rijden (als ze dan maar niet verplicht allemaal BZK striping moeten hebben..!).
Hier zijn nog een paar foto's van een oranje exoot van de SWM die ik vandaag even ben wezen maken. Dit is die wagen die ik eerder al genoemd heb: die altijd met een graafmachine uitrukt om snel kapotte gas-, water- of stroomleidingen bloot te kunnen leggen... Dat is toch wel een heel aparte combinatie hè? Interessant ook, dat de striping op die moderne SWM wagens heel erg op die van de Polizei lijkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur