Je laatste bezoek was op Het is nu vr 15 feb, 2019 23:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2008 17:03 

Vandaag heb de Atego Schlingmann TS (Revell) gekocht!

Ik ben van plan om het voertuig als een Nunspeetse TS te bouwen.
Alle grote vlakken worden sowieso opnieuw gespoten (zoals de cabine, de opbouw e.d.)
Moet ik die onderdelen eerst in de primer zetten of kan de rode laag zo over het basisvlak heen (krijg je dan geen te donkere kleur o.i.d.)?

Jullie zien de vorderingen vanzelf wel...

Momenteel (1:24/1:25):
- MB Schlingmann KLAAR
- ALF Eagle KLAAR
- Haagsche Unimog
- American La France 1000

Laatst bijgewerkt door William op do 31 dec, 2015 13:08, in totaal 6 keer bewerkt.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2008 20:41 

De kabine is al rood. Ik weet niet of je achterbouw zilverkleurig gaat maken op ook rood, Revell heeft de achterbouw in grijs geleverd. Wil je deze dezelfde kleur gaan geven als de kabine is het zeker aan te raden towel de kabine als de achterbouw in de primer te zetten (grijs) en net zolang de ondergrond (dun!!) aanbrengen totdat de kabine en de achterbouw dezelfde grijstint hebben. Daarna in dunne laagjes de rode kleur aanbrengen. Ga je alleen de kabine rood spuiten en de achterbouw zilverkleurig, dan hoef op de kabine geen ondergrond aan te brengen, spuiten met de rode verf is dan voldoende.

(aan dit advies kunnen geen rechten verleend worden en ik stel mij niet aansprakelijk voor missers, lopers of eventueel ontstane fouten in de uitvoering)
:cheesygrin: Fokko

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2008 22:45 

Die cabine is inderdaad al rood, maar als je het overspuit gaat die plastic-look eraf. Persoonlijk vind ik het er dan wel mooier op worden. En ik spreek je er niet op aan als het fout gaat hoor */* :cheesygrin:

- MB Schlingmann KLAAR
- ALF Eagle KLAAR
- Haagsche Unimog

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2008 23:07 

Ik sluit me 100% aan bij Fokko. Maak het plastic wel goed vetvrij voor je gaat spuiten. Afspoelen in afwas middel, (kan je gelijk de rest van het onbijt ook doen :cheesygrin: ) .
Kies een goede spuitbus. Ik heb slechte ervaringen met goedkope bussen van bouwmarkten. Tamyia heeft goede lakken, snel droog, en altijd mooi glanzend. Ook Motip bij de autohandel heeft goede lakken, maar zijn wel duurder. Kies bij voorkeur grondverf en basis lak van dezelfde fabrikant om problemen te voorkomen.
Succes !

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jul, 2008 20:31 

Vandaag ben ik er dan eindelijk aan begonnen! Ik heb wat onderdeeltjes geverfd van het motorblok. Binnenkort moet ik nog een keer naar de modelbouwzaak om daar goeie kwastjes en verf te halen. Vanavond al zo'n 13 potjes verf weg moeten gooien omdat de verf hard was. Maargoed, deze verf zou makkelijk zo'n 20 jaar oud kunnen zijn dus dan is het ook niet zo gek natuurlijk...

- MB Schlingmann KLAAR
- ALF Eagle KLAAR
- Haagsche Unimog

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jul, 2008 19:03 

Probleem met potjes verf had ik ook. Laatst op een modelbouwforum voor plastic bouwers wat tips gelezen. En wat zij doen is na het sluiten van het potje verf het potje even schudden waardoor er verf tussen de deksel en pot komt. Hierdoor sluit het potje echt luchtdicht af. Of zelfs ondertse boven weg zetten, maar dat vindt ikz elf wat riskant ivm met eventuele lekkage. Maar ja twintig jaar, dan mag je wel weer eens een nieuw potje halen toch?

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jul, 2008 12:18 

Tegenwoordig houd ik de potjes ook altijd even ondersteboven. Alleen die oude potjes die ik dus al had, daar heb ik het niet mee gedaan. En als je een potje dan een paar jaar niet gebruikt...

Maargoed, ik heb vandaag weer 9 potjes verf gehaald, een spuitbusje primer en wat kwasten. Die kwasten die ik nu heb zijn ook al oud.
Ik kan nu weer met goede kwasten en verf aan de slag! Ik denk dat ik vanavond weer even ga bouwen :P

- MB Schlingmann KLAAR
- ALF Eagle KLAAR
- Haagsche Unimog

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2008 19:46 

Ik ben in de vakantie al aardig gevorderd. Vanaf volgende week drie weken helemaal vrij, dus dan zal er ook het nodige gebouwd worden denk ik, hoop ik...

Hier alvast wat foto's van de vorderingen...

Afbeelding

Afbeelding

- MB Schlingmann KLAAR
- ALF Eagle KLAAR
- Haagsche Unimog

Laatst bijgewerkt door William op do 21 jul, 2011 9:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2008 15:47 

En weer een update.
Op de eerste foto staat het slangenwagentje die je achter de TS aan kunt haken. Ik heb 'em toch maar gemaakt, maar aangezien je deze in Nederland niet ziet hoort 'ie er eigenlijk niet bij... Officieël horen er nog halfronde plastic delen omheen met de vorm van slangen. Zelf vind ik dit te nep en ik heb er liever 'echte' slangen omheen. Wie weet een goed materaal om hiervoor te gebruiken? Ik heb al gedacht aan postbode-elastieken, maar die buigen niet zo goed en vlak om de as heen volgens mij...

Afbeelding

Voor deze foto heb ik de cabine zoveel mogelijk in elkaar gezet voor het plaatje */*
Afbeelding

De situatie zoals op deze foto is de situatie zoals het model nu is (klaar)
Afbeelding

- MB Schlingmann KLAAR
- ALF Eagle KLAAR
- Haagsche Unimog

Laatst bijgewerkt door William op do 21 jul, 2011 9:24, in totaal 2 keer bewerkt.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2008 20:17 
Site Admin
Site Admin

't ziet er netjes uit voorzover William! De cabine heb je nog niet gespoten of wel?

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2008 20:39 

Dank je Marten. Ik ben er tot nu toe ook voor 100% tevreden mee. Alleen de lichtbalk is vandaag op de grond gevallen waardoor er wat stukjes (aluminium)verf van de bovenkant af is. Dit moet dus weer even opnieuw.
Ik heb de cabine nog niet gespoten. Ik wil eerst de opbouw af hebben. Als je de verschillende delen van de opbouw spuit en later tegen elkaar aan lijmt, dan zie je die naden ertussen nog. Daarom zet ik eerst de opbouw in elkaar (waar ik sinds vanavond mee bezig ben) zodat ik straks alles wat rood moet worden (cabine en opbouw) in één keer kan spuiten. Van die naden zie je dan ook niks meer. Vandaar dat er ook nog geen spiegels e.d. aan de cabine zitten. Die komen als laatst als alles gespoten is.
Zoals gezegd zijn de voordelen de nette afwerking qua naden en dat je alles in één keer kunt spuiten. Maar als nadeel geldt wel dat ik de luiken van de opbouw goed af moeten plakken (de cabine blijft demontabel, dus daar hoef ik niks van af te plakken).

- MB Schlingmann KLAAR
- ALF Eagle KLAAR
- Haagsche Unimog

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2008 21:41 

William schreef:
En weer een update.
Op de eerste foto staat het slangenwagentje die je achter de TAS aan kunt haken. Ik heb 'em toch maar gemaakt, maar aangezien je deze in Nederland niet ziet hoort 'ie er eigenlijk niet bij... Officieël horen er nog halfronde plastic delen omheen met de vorm van slangen. Zelf vind ik dit te nep en ik heb er liever 'echte' slangen omheen. Wie weet een goed materaal om hiervoor te gebruiken? Ik heb al gedacht aan postbode-elastieken, maar die buigen niet zo goed en vlak om de as heen volgens mij...
Voor de tweede foto heb ik de cabine zoveel mogelijk in elkaar gezet voor het plaatje */*
De situatie zoals op de laatste foto is de situatie zoals het model nu is (klaar).

Toch wel. Op de beurs IVIC in Rosmalen stond de TAS van Dn Helder..... met een dubbele slangenwagen. Op de foto van de site van de brandweer Den Helder zie je hem achter het voertuig staan.

Fokko
http://www.gemeentebrandweerdenhelder.nl/Nieuwesite/fotovoertuig/nieuwe%20642/Inbedrijf/642%20operationeel/PhotoMeister%20HTML%20Albums/642_1e_uitrukvoertuig_detail.htm

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2008 18:23 

wat je ook kunt doen dat wat niet in de verf moet met vet of olie insmeren verf hecht niet aan vette delen..... dus blanke vet halen of zuurvrije vaseline en kwasten maar en na de tijd doekje erover en weg is het........ :P
ziet er verder super uit

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 sep, 2008 8:49 

Nog betere foto's van de TAS met slangenhaspels zijn te zien op http://www.hetbrandweerforum.nl:

http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=8119.465

Fokko

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 sep, 2008 9:41 

Dank je Fokko! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de motivatie van het korps om die slangenwagentjes aan te schaffen. In Nederland zie je dit vrij weinig volgens mij...
Ik ben nu met een schap bezig. Ik wil het zo maken dat de HD-slang ook echt uit kan rollen. Het bakje met pilonen e.d. daaronder wil ik er ook echt uit kunnen halen. Echt stipt houden aan de bouwomschrijving doe ik dus beslist niet. Maar dat maakt het juist leuk vind ik :wink: :P
Binnenkort komen hier dan weer foto's. Ik ben bijna klaar met het verbouwen van de betreffende schap. Dus binnen niet al te lange tijd kan ik beginnen met het schilderen ervan.

- MB Schlingmann KLAAR
- ALF Eagle KLAAR
- Haagsche Unimog

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur