Je laatste bezoek was op Het is nu za 19 jan, 2019 6:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eerste voertuig
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2016 10:15 

Hallo

Ik ben van plan om binnenkort zelf te gaan modelbouwen. Ik heb echter geen idee wat ik allemaal nodig heb. Ik heb inmiddels al besloten dat ik een model ga aanpassen naar een TS van Kampen: model 259019 van Herpa. Is dit een goed model en wat heb ik nodig voor de achterbouw. Met name dat laatste is mij nog erg onduidelijk. Hebben jullie verder ook nog tips?
Alvast bedankt

Erik

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Eerste voertuig
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2016 17:03 

Standaard model is perfect voor de TS van Kampen,wel zou je hem wellicht iets moeten verlagen.
Voor de achteropbouw is styreen perfect.Maten voor de dikte enzevoort kan iemand anders je wellicht vertelen.Voor decals en andere kleine onderdeeltjes even op de site van Fokko kijken [ http://www.fvc-decals.nl/ ].De bouwtekeningen zijn ook te vinden op dit forum [http://www.brandweergeldrop-mierlo.nl/TEMPORARY/MB%20Atego%201426F.pdf ].Verder wens ik je veel succes. :P

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2016 17:12 

Was even vergeten inplaats van styreen is evergreen ook een prima optie.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2016 17:23 

Hoi syb

Bedankt voor je snelle reactie. Weet iemand ook waar ik dat model kan kopen in Nederland en inderdaad welke diktes heb ik nodig en welke platen/balkjes/staafjes etc. En hebben jullie verder ook nog tips?

Erik

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 maart, 2016 16:31 

Dus... De plannen zijn een klein beetje veranderd. Na wat overleg met syb112 wat spulletjes besteld, blijkt de auto die ik graag wou niet meer leverbaar te zijn. Ook de al bestickerde Duitse versie was nergens meer te verkrijgen. Dus maar eens op marktplaats wat rondgezocht en een auto gevonden die erg lijkt op het jeugdbrandweervoertuig van Kampen. Dus die word het nu(de modelauto heeft een wat langere cabine dan de echte auto, hoe ga ik dit aanpassen). Ik zal kijken of ik wat foto's kan plaatsen wanneer ik de auto binnen heb.

EDIT: het is een Mercedes-Benz 814FD37 Ecovan van Rosenbauer. Heeft iemand hier tekeningen van, of weet iemand waar ik die kan vinden?

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2016 19:17 

Hallo

Ik heb 'm binnen hoor, en het is klein! Er is voor het verkorten van de cabine echter wel een probleem. De cabine is aan de achterkant breder dan aan de voorkant. Dus wanneer is er een stukje in het midden uit zou zagen/snijden dan zou ik als het ware de voorkant van de cabine in de achterkant kunnen schuiven. Het verschil tussen de voorkant van het stukje dat eruit moet en de achterkant van het stukje dat eruit moet is ongeveer 1mm. Dus wanneer ik dit zou doorzagen/snijden dan zou het verschil denk ik ook te groot zijn om dicht te plamuren(en ook voor 1/87). Is het een optie om van styreen een nieuwe cabine te maken? Is dat makkelijk, of is dat af te raden voor een eerste auto? Het gaat om het volgende model: Herpa 044547.

Ik hoop dat iemand van jullie hier advies voor heeft.

Erik

P.S. Mijn foto's zijn te groot om ze hier te plaatsen, hoe maak ik ze kleiner?

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2016 22:00 

foto's verkleinen met het programma Fast Image Resizer.
Even installeren en gebruiken.

Succes er mee

gr,
Steven.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2016 22:42 

Erik, echt moedig om direct met zo'n lastig project te beginnen. Ik wens je echt veel succes! Ikzelf wil uiteindelijk de HV van Roermond gaan maken, maar begin langzaam aan: eerst alleen decals, dan ook spuitwerk erbij en zo stap voor stap opbouwen.

Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel en niet te verhalen op welke instantie dan ook.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 maart, 2016 16:57 

Oke... Allereerst bedankt voor de bemoedigende woorden :wink:. Ik wist niet dat het zo lastig zou zijn. Ik heb twee plaatjes styreen besteld dus ik denk dat ik daar eerst maar eens mee ga experimenteren. Ook had ik universele decals besteld waarvan ik ze vast niet allemaal ga gebruiken (er zitten verschillende regionamen bij) dus ik ga daar ook maar een beetje mee oefenen(kan ik dit gewoon op het styreen doen zonder dat het styreen behandeling nodig heeft?). Verder heb ik ook wat foto's om jullie een beter beeld te geven van 'het probleem'. Ik zit te denken om de cabine door te snijden/zagen op de lijntjes links en rechts van het middelste raampje(foto 4), maar zoals jullie zien loop de cabine schuin naar voren toe(foto 3). Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt

Erik
Trouwens, Fast Image Resizer werkt perfect. Top programma! Bedankt hiervoor.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: De pomp achterin geeft wel iets extra's.
20160311_160123_700x525.jpg
20160311_160123_700x525.jpg [ 70.73 KiB | 5597 keer bekeken ]
IMG-20160309-WA0001_700x525.jpg
IMG-20160309-WA0001_700x525.jpg [ 64.18 KiB | 5597 keer bekeken ]
20160311_160159_700x525.jpg
20160311_160159_700x525.jpg [ 84.81 KiB | 5597 keer bekeken ]
20160311_160233_700x525.jpg
20160311_160233_700x525.jpg [ 83.9 KiB | 5597 keer bekeken ]
Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2016 2:17 

Je zou hem inderdaad daar door kunnen zagen/snijden. Ik zou dan proberen om het dak heel te laten dus de zijwanden van de cabine los zagen van het dak. Vervolgens de achterdeur naar voren plaatsen en weer vast lijmen. Vervolgens de achterwand ook los zagen van het dak en een strookje uit de achterwand halen waardoor de achterwand smaller wordt en de juiste breedte heeft gekregen. Achterwand op zijn plek lijmen en vervolgens het dak dat nog oversteekt afzagen.
De standaard opbouw die op dit model zit zou ik als ik jou was in de onderdelen bak gooien en een nieuwe opbouw maken die wel klopt met het origineel.

Lekker projectje om mee te beginnen!

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2016 2:20 

Dak moet je trouwens niet afzagen zie ik. moet worden verlengt als ik goed kijk op foto die ik op google heb gevonden van het voertuig. dak van de cabine loopt door in het dak van de opbouw.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 maart, 2016 16:02 

Hallo

Ik ben nu bezig met het oefenen van het maken van mallen en het maken van cabines. Ik ga daarmee verschillende technieken uitproberen en daarna kijken of mij dat bevalt. Anders ga ik waarschijnlijk de manier van firezaltbommel proberen(bedankt hiervoor). Echter denk ik niet dat ik de achterbouw in de onderdelenbak ga gooien maar ga aanpassen. Ik moet even kijken wat het beste werkt. vandaag of morgen hopelijk foto's van de eerste zelfbouw cabines.

Erik

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 maart, 2016 18:59 

ahem... Het is inmiddels overmorgen )-p . Ik ben bezig geweest met twee cabines. Eentje heb ik gemaakt doormiddel van het inkrassen/snijden van het styreen, vervolgens het op die lijn afbreken en dan de hoekjes eraf vijlen(linker cabine). Ik weet dat er onder de motorkap een stukje mist, maar dat komt omdat ik misschien de voorkant van de originele auto wil gaan gebruiken(ik maak het mezelf wel erg moeilijk :cheesygrin: ). De andere heb ik gemaakt doormiddel van het uitfiguurzagen van de figuren en dan bijvijlen(rechter cabine). Ik ben met deze minder tevreden aangezien de onderdelen niet helemaal gelijk waren en wanneer ik ze bijvijlde klopten de vorige versies ineens wel weer. Ook vond ik deze manier minder fijn omdat de zaag telkens bleef hangen in het kunststof. Hebben jullie nog meer manieren die makkelijker zijn of hebben jullie nog tips?

Erik

Trouwens, ik ben opzoek naar schaallinialen in de gebruikelijke schalen in het modelbouwen. Hebben jullie ze als een bestandje waarmee ik ze kan uitprinten op A4 formaat?

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: De zelfgemaakte cabines. De linker is al af.
20160314_184239_700x525.jpg
20160314_184239_700x525.jpg [ 74.59 KiB | 5541 keer bekeken ]
Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur