Je laatste bezoek was op Het is nu vr 22 nov, 2019 9:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mercedes Econic
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2016 13:59 

Soms heb je van die modellen die als stroop door je vingers gaan. Niets lijkt te lukken. Zo ook met dit model van de Mercedes Econic. De basis van het model is van Herpa. De kabine en het chassis is voor dit model gebruikt. De opbouw is een 3D print van MMH (Shapeways). De opbouw is eerst ontvet door het in een bakje met lauw water en babyshampoo te leggen. Het ribbelige oppervlak heb ik voor die tijd geprobeerd glad te schuren. Maar het bleek niet veel te helpen, het ribbelige profiel bleef. Het model voelde na het drogen goed aan, het leek of de vettige laag van het model verwijderd was. Vervolgens is het model met de grondverf van Tamiya gespoten. Daarna nog 2 lagen TS8 van Tamiya. Na een lange droogtijd van enkele weken (er waren zoveel andere projecten waar ik nog mee bezig was) afgelopen week het project weer opgepakt. De wielkasten moesten zwart worden. Omdat het model niet in het echt bestaat, kon ik dat zelf bepalen. Met afplaktape de wielkasten afgeplakt en de spatborden zwart geschilderd. Na goed drogen de tape voorzichtig verwijderd. En daar gebeurde het. De hechting van de rode verf en prime was niet goed. Hele stukken vlogen mee op de afplaktape. Stukje voor stukje heb ik de rode vlakken weer opnieuw gespoten. Maar helemaal tevreden, nee. De rolluiken zijn gemaakt uit Evergreenplaat. Keurig uitgemeten en precies op maat gemaakt. Maar na spuiten bleek alles niet echt meer te passen. En niet een klein beetje niet meer passen, echt heel veel niet meer passen. Geen idee waar dit door kwam, maar de rode verf knapte links en rechts weer van de opbouw af. Met horten en stoten toch maar weer verder. Decals aangebracht, zwaailichten en geetst ladderrek. Achterop een slangenkarhouder met 2 slangenkarren. De slangen gemaakt uit matrood geschilderde papierstrookjes. Goed, hij is af, maar helemaal tevreden, nee. Ergens achterin de kast is nog een mooi plekje voor dit model.

Bijlagen:
15781094_1007880889316562_7417625762758167148_n.jpg
15781094_1007880889316562_7417625762758167148_n.jpg [ 37.19 KiB | 3364 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mercedes Econic
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2016 17:11 

Leuk model.
En van dat spuiten herken ik. Dat Bij verwijderen van de tape de verf ook los komt. Even bij-spuiten wil niet. Baal je als een stekker want je moet alles weer opnieuw spuiten, zucht.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2017 16:23 

Ohhw ja irritant, balen als je overnieuw moet een het dan nog niet wil!!

Het resultaat mag er zo op de foto wel wezen! Mooi laag model zo met die econnic!

Jammer dat de witte onder de blauwe strepen uit komen. Speling op de printer??

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2017 10:15 

Nee, geen speling op de printer, maar speling in papier. De printer herhaalt een aantal drukgangen, het papier is daarbij een tiende milimeter verschoven. Door de foto wordt het nog extra benadrukt, in het echt valt het mee.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2017 14:17 

Ohhw zo!

Ja foto is gevoelig voor wit

Vind ik toch hoor dat sommige dingen er op een foto uit lijken te springen en op het model valt het haast niet op!

Blijft een mooie wagen die Econic!!

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2017 22:30 

Vervelend van de verf, wat bij mij heeft geholpen is het gespoten model in een bakje met remolie te dompelen de oude verf en de onderliggende vervuiling en siliconen lossen op. De oude verf komt los en blijft drijven in de remolie. Daarna het model voorzichtig pakken en goed afspoelen met koud water. Later afspoelen met dreft en water,
Vervolgens kan je het model weer opnieuw in de primer zetten en aflakken.

Ik ben zelf nog bezig met de econic als hoogwerker, gemaakt van een bakwagen model van wiking.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2017 0:23 

Mooie Econic! Grappige combi: Econic cabine en dan een TS ervan maken. Ikzelf heb de Econic als ladderwagen (modelletje van Herpa of Wiking dacht ik).

Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel en niet te verhalen op welke instantie dan ook.

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2017 21:34 

ArjanGrave schreef:
Vervelend van de verf, wat bij mij heeft geholpen is het gespoten model in een bakje met remolie te dompelen de oude verf en de onderliggende vervuiling en siliconen lossen op. De oude verf komt los en blijft drijven in de remolie. Daarna het model voorzichtig pakken en goed afspoelen met koud water. Later afspoelen met dreft en water,
Vervolgens kan je het model weer opnieuw in de primer zetten en aflakken.

Ik ben zelf nog bezig met de econic als hoogwerker, gemaakt van een bakwagen model van wiking.

Mooie tip over de remolie, welke gebruik je zelf? Aangezien er meerdere soorten zijn en de een is geloof ik agressiever dan de ander?

Groetjes,
Mark

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2017 23:27 

Tip van remolie ken ik, maar weet niet wat voor effect het heeft op een 3D geprint (in materiaalsoort FUD) model. Iemand al ervaring daarmee?

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 jan, 2017 9:45 

Fokko,
mijn ervaring met fud is dat het inderdaad erg vettig is. ik leg mijn modellen altijd eerst te weken in een badje van dreft en daarna maak ik ze goed schoon met keukenontvetter (cilut bang). Mocht het nog niet voldoende zijn, wil ik nog wel eens aceton gebruiken maar dan heel kort! Hierna wil er nog wel eens een wit korrelig laagje ontstaanop sommige delen van het model hiervoor gebruik ik en glasvezelpen om dit weg te poetsten. Ik las dat jij babyshampoo gebruikt? Maar die producten zijn toch vettig van zichzelf dacht ik? Misschien heb je hier wat aan, want niets is irritanter dan de verf die weer van je model los laat. :|

Modelspoor 1:160
KMar voertuigen 1:87

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur